tirsdag 18. mars 2014

Hvor mange filmer - del 1

En genser på hvor mange filmer?

Bloggeren bak den svenske bloggen HandarbetarenHemslöjd har strikket genseren som hun kaller Three Movies Sweater, som betyr at du skal kunne strikke den mens du ser tre filmer.
Selv anbefaler hun f.eks å se Ringenes Herre triologien for å strikke ferdig genseren.

Jeg ble nysgjerrig, og litt i tvil... er det virkelig mulig? Tre filmer?
Sant nok er genseren strikket i tjukt garn og på tjukke pinner.
Men tre filmer?
Jeg syntes genseren så kul ut, tjukk og deilig, og nå som vinteren har kommet hit også nå (?!?!?!?!) så hadde det vært så godt med akkurat en sånn genser.
Så hvorfor ikke. Jeg prøver.
Dessuten har jeg etterhvert en laaang liste på Netflix og iTunes over filmer jeg har lyst til å se.

I oppskriften er det brukt garnet Eskimo fra Drops som er 100% ullgarn.
Jeg valgte Andes fra Drops som er en deilig og myk blanding av ull og alpakka, og som har samme strikkefasthet og samme løpemeter som Eskimo.
Det ble svart. Helt basic altså.

Før jeg begynte strikket jeg prøvelapp og målte og bestemte meg for å legge opp 98 msker i stedet for 100, og så blir det noen færre masker på ermene også.
Alt klart, garn og pinner i str 9.

Første film: Gåten Ragnarok
Spilletid: 1t 37min
Resultat: 23 cm

Fortsettelse følger...

1 kommentar:

  1. Hmmm - kommentaren min forsvant når jeg trykka 'publiser':o(
    Kom på at denne skulle jo jeg også strikke for ei god stund sida. Har kjøpt garn og alt - knall grønt Eskimo!;o) Takk for påminnelsen!
    Men altså... jeg tror du må se litt lengre filmer enn det der hvis det skal gå...:o)
    Venter spent på fortsettelsen!

    SvarSlett