søndag 2. mars 2014

Fastelavn

I dag har vi hatt en veldig fin og koselig fatselavn med gode venner på middagsbesøk.

I morrest lagde jeg fastelavnsris
Jeg hadde sendt gutta opp i skogen bak huset for å hente noen greiner. (det ble litt ymse sorter)
Så knyttet jeg på fargede fjær som jeg har kjøpt på Pandura. Fjærne kan selvfølgelig plukkes av og brukes igjen til neste år.
Satte riset i et liters Norgesglass, og nå står de i vinduskarmen og lager fargerik vårstemning.

Og så bakte jeg fastelavnsboller. NAM!

Jeg brukte oppskriften på Verdens beste boller fra Det søte liv. Og de er virkelig verdens beste boller, jeg tror det er fordi man bruker melis i stedet for sukker i deigen.
Jeg delte bollene i to og fylte med vaniljekrem (av typen 'jeg har juksa litt' Freia), og strødde melis på toppen.

Ordet fastelavn stammer forresten fra tysk og betyr kvelden før fasten.
Tirsdag blir det feitetirsdag, siste dagen før fasten å spise feit mat. Pannekaker med flesk og saltkjøtt og stappe er vel de mest tradisjonelle rettene. Onsdag er askeonsdag og da begynner fasten [egentlig en katolsk skikk] som varer fram til påske.
Feiring av karnevaler også en del av fastelavnsfeiringa og innledningen til fasten
Skikken med fastelavnsris er en gammel tradisjon som handlet om at en gang i året hadde ungene lov til å rise foreldrene sine.

Her står det litt om fastelavn.
Husk at det heter fastelavn (uten den e'en)!

I år er virkelig denne fatselavnssøndagen og den første søndagen i mars starten på våren.
Vinteren har uteblitt i år her i Trondheim, og nå er det nydelig vær og opptil flere varmegrader om dagene.
Det er deilig!

Fastelavnsbildene har jeg forresten redigert i appen Picfx. Den er så artig. Man kan kobinere flerer filtre på samme bilde. Bare legge filterne oppå hverandre.
Begge disse bildene har et Classic filter, og et Bokehfilter.

(og når det gjelder den siste uka av Photo a Day, så - kremt - har jeg ikke overført dem og redigert dem ennå... men det kommer...)

Ha en fin uke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar